Ładowanie
Nazwa usługi: Zgłoszenie urodzenia dziecka
   
Kogo dotyczy: Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki dziecka.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681 z późn. zm.)
Ustawa
z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 z późn. zm.)
   
Lista dokumentów wymaganych do realizacji usługi:
  • Dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), by potwierdzić tożsamość.
  • Karta urodzenia wystawiona przez upoważnioną osobę, która odebrała poród – na przykład przez lekarza lub położną. Karta powinna zostać przekazana do USC najpóźniej w ciągu 3 dni lub 1 dnia (dziecko martwo urodzone) od jej wystawienia. Przed dokonaniem zgłoszenia należy sprawdzić czy dokument został już przekazany do urzędu. Aby przyjąć zgłoszenie, urząd musi otrzymać kartę urodzenia dziecka.
   
Opłaty: Nie dotyczy
   
Czas realizacji: Kierownik USC przy rejestracji w urzędzie sporządza akt urodzenia w dniu zgłoszenia, przy rejestracji online w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia urodzenia, pod warunkiem, że otrzymał kartę urodzenia dziecka.
   
Tryb odwoławczy: Kierownik USC może odmówić przyjęcia wybranych dla dziecka imion gdy uzna, że nie spełniają one obowiązujących wymagań. Kierownik USC wyda wtedy decyzję administracyjną, od której można się odwołać do wojewody mazowieckiego za pośrednictwem kierownika USC, który ją wydał, w ciągu 14 dni od dnia odbioru decyzji. W takiej sytuacji kierownik USC rejestrując dziecko z urzędu wybierze dla niego imię.
   
Wybór  podmiotu:
Liczba odwiedzin: 209