Ładowanie
Nazwa usługi: Wpisanie się do rejestru wyborców
   
Kogo dotyczy: Osoby fizyczne
   
Podstawa prawna: Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 roku w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1316 z późn. zm.)
Ustawa
z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 z późn. zm.)
   
Lista dokumentów wymaganych do realizacji usługi:
  • Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (dowód osobisty lub paszport)
  • Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców oraz deklaracja
  • Urzędnik może poprosić cię o przedłożenie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi że mieszkasz w tej gminie (np. umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkasz, rachunek za prąd, na którym są twoje dane, umowa o pracę, karta mieszkańca
   
Opłaty: Nie dotyczy
   
Czas realizacji: Do 5 dni od dnia wniesienia wniosku
   
Tryb odwoławczy: Organ może odmówić wpisania cię do rejestru wyborców — jeśli uzna, że nie mieszkasz tam, gdzie deklarujesz. Dostaniesz wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.
   
Wybór  podmiotu:
Liczba odwiedzin: 195